“Mensen gaan uit hopeloosheid niet naar de bioscoop”: bioscopen bidden om bioscoopfilms


De omzet van de grootste Russische bioscoopketens daalde in 2022 met ongeveer de helft en het succes van Cheburashka in januari kon niet alle verliezen van marktspelers dekken. Volgens vertegenwoordigers van de industrie hebben bioscopen nu al behoefte aan goede inhoud, waarvoor parallelimport kan zorgen. Vertegenwoordigers van online bioscopen in een gesprek met het “Bedrijf” verzetten zich tegen dit idee: volgens hen zullen ze in dit geval afscheid moeten nemen van de export van Russisch intellectueel eigendom naar het buitenland.

“Rampjaar”

De grootste Russische bioscoopketens leden in 2022 zware verliezen en van veel daarvan daalde de omzet met ongeveer de helft. Dat meldt RBC, dat de jaarrekeningen van bioscopen bestudeerde.

Zo daalden de inkomsten van het verenigde netwerk “Formula Kino” en “Cinema Park” met 43,2% tot 4,6 miljard roebel. De omzet van het KARO-netwerk daalde vorig jaar met 41,8% en Kinomax – met 46,6%. Alexey Vasyasin, het hoofd van het verenigde bioscoopnetwerk Formula Kino en Cinema Park, noemde het afgelopen jaar “catastrofaal” voor filmdistributie: volgens zijn prognoses zal 2023 iets beter blijken te zijn en kan de marktomzet met een kwart toenemen.

Ondanks een ernstige neergang was de daling van de bioscoopinkomsten minder groot dan de pandemie. Als in 2020 de verliezen van hetzelfde Cinema Park 7,8 miljard roebel bedroegen, dan in 2022 – 1,8 miljard.

Tegelijkertijd, onlangs, stond de voorzitter van de Federatieraad, Valentina Matviyenko, de vertoning van parallelimport van buitenlandse films in Rusland toe . Tijdens een vergadering van de Raad voor de Intellectuele Eigendom op maandag zei ze dat wat betreft de toegang tot auteursrechtelijk beschermde objecten die na 24 februari 2022 zijn verschenen, een “puntige, individuele benadering” moet worden toegepast. In dit geval is het volgens de ambtenaar noodzakelijk om uit te gaan van de behoeften van de Russische economie en burgers. Het ‘bedrijf’ vroeg vertegenwoordigers van de filmindustrie hoe zij het initiatief van Matvienko beoordelen en welke prognoses zij maken voor 2023.

“Cheburashka” dekte niet alle verliezen

Het is niet helemaal correct om te vergelijken met 2021, aangezien het een pandemiejaar was, zei Sergei Pirozhkov, een lid van de Association of Cinema Owners (AVK), de eigenaar van de bioscopen Pobeda en Raduga in de regio Belgorod, in een gesprek met het bedrijf . Correcter zou volgens hem een ​​vergelijking kunnen zijn met 2019, toen de industrie de impact van de epidemie nog niet voelde.

“Daarom is het noodzakelijk om het op deze manier te evalueren: 2022 ging in het rood ten opzichte van het pandemiejaar met meer dan 40% in de meeste commerciële bioscopen van het land. Mijn bioscoopnetwerk is met 60 procent gedaald, de grote federale spelers hebben een iets kleinere daling. In numerieke termen bedroeg de val van de industrie meer dan 12 miljard roebel”, zei hij.

De meeste bioscopen wankelden lang voor het coronavirus op de rand van winstgevendheid, de pandemie maakte ze onhoudbaar en de sancties die in 2022 aan de filmindustrie werden opgelegd, ondermijnden deze markt volledig, zegt Pirozhkov.

De gesprekspartner van het “Bedrijf” is uitermate ontevreden over het standpunt van het Ministerie van Cultuur: volgens hem heeft AVK het afgelopen jaar meer dan 20 brieven naar de afdeling gestuurd met initiatieven die de industrie kunnen helpen. Volgens Pirozhkov kwamen er geen inhoudelijke antwoorden en hield de afdeling in april vorig jaar de laatste face-to-face ontmoeting met de spelers.

“In feite is de situatie catastrofaal en aan de vooravond van de zomerperiode, gezien het feit dat de lancering van de Challenge lager uitviel dan verwacht, zullen we helemaal geen airbag hebben. De succesvolle release van “Cheburashka” dekte de verliezen van vorig jaar niet, en in feite gaan we het nieuwe seizoen in zonder een enkele film die de kassa zou verzamelen, “klaagde de eigenaar van bioscopen. Alle “sterke” releases zijn volgens hem weg voor het najaar en eind 2023. Tegen die tijd wachten distributeurs op de release van de films “Woland” en “Lord of the Wind”, zelfs later zal de première van de film “Kholop-2” plaatsvinden.

Bioscopen hebben twintig films nodig die zo duur zijn als Cheburashka om goed te kunnen functioneren, vervolgt Pirozhkov. Er is geld nodig om de salarissen van werknemers op tijd te betalen, nutsvoorzieningen en huur te betalen en apparatuur te onderhouden. “Zodat de lampen niet hetzelfde zijn als nu in veel bioscopen, die al twee termijnen hebben uitgezeten, en waarmee je helemaal niet kunt zien wat er op het scherm gebeurt. We hebben normale lampen nodig, waarvan de kleinste 40 duizend roebel kost, plus verbruiksartikelen ”, legt hij uit.

Directeur-generaal van de Internet Video Association (die ivi, Okko, Start, etc. verenigt) Alexey Byrdin is optimistischer. Volgens hem bleek het eerste kwartaal van 2023 qua inkomsten een absoluut record voor bioscopen in de hele geschiedenis van het onderzoek, en was het de distributie van Cheburashka die de situatie het meest beïnvloedde.

“Als de totale kassabonnen in 2022 24 miljard roebel bedroegen, dan werd er in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 9 miljard opgehaald. En voor 2023 staat een aantal Russische premiers met een vrij hoog potentieel gepland. Bijvoorbeeld “Honderd jaar vooruit” van Kir Bulychev met Alexander Petrov,” geeft Byrdin een voorbeeld.

Bovendien, ondanks het feit dat zes studio’s de samenwerking met Rusland in 2022 onmiddellijk stopten, werd Guy Ritchie’s Operation Fortune: The Art of Winning in 2023 absoluut legaal uitgebracht. En nu vertonen bioscopen nog steeds het vierde deel van John Wick, dat al meer dan een miljard roebel aan de kassa heeft opgebracht, zegt een vertegenwoordiger van de vereniging. De verhuur van de Russische “Challenge” loopt voorspoedig. Volgens hem wijzen alle tekenen erop dat het tweede kwartaal succesvol gaat worden voor de bioscopen.

Online bioscopen tegen piraterij

Het enige dat de industrie nodig heeft, is inhoud, dat wil zeggen normale bioscoopfilms, meent Pirozhkov. “Voorbij zijn de dagen dat mensen naar de film gaan omdat ze nergens heen kunnen. Tegenwoordig is er genoeg om uit te kiezen: Tik-Tok, online platformen. Als we enkele films opvoeren, betekent dit niet dat mensen uit de hopeloosheid komen en ernaar kijken. Nee, dat doen ze niet”, weet de spreker zeker. De financiële steun die het Ministerie van Cultuur momenteel aan binnenlandse filmmakers verstrekt, kan effect hebben in het uitgestelde perspectief, wanneer deze films worden uitgebracht, dat wil zeggen over 2-3 jaar. Maar daarvoor moet de industrie nog leven, concludeert hij.

“Daarom vragen we sinds april vorig jaar om het niet-contractuele gebruik van Hollywoodfilms, met betaling van een vergoeding”, legt de vertegenwoordiger van AVK uit. Volgens hem werden de voorstellen van de Vereniging uiteindelijk in aanmerking genomen door de afgevaardigden van de Federatieraad en de Doema. Parallelle import, volgens de gesprekspartner van het “Bedrijf”, zal bioscopen helpen bij het organiseren van advertenties, het vaststellen van een enkele startdatum, het ontvangen van een distributiecertificaat van het Ministerie van Cultuur: zonder dit alles zijn privé-illegale vertoningen gedoemd te mislukken. “Als er geen normaal wettelijk mechanisme is, is het onwaarschijnlijk dat de industrie het volgende nieuwe jaar haalt, althans in dezelfde samenstelling als nu”, somt hij op.

Onlinebioscopen hebben geen dwanglicenties en andere vormen van legalisering van piraterij nodig, benadrukt Byrdin. “Onze marktgroei is vertraagd, maar we hebben 2022 nog steeds afgesloten met een winst van 17%”, merkt hij op. Gewone bioscopen zonken volgens het hoofd van de Internet Video Association veel sterker, maar ook hier stabiliseert de situatie.

“Als je goed luistert naar waar Valentina Matvienko het over had, zie je dat ze veel bedenkingen maakte. Waaronder dat alles binnen redelijke grenzen moet blijven vanuit het oogpunt van begrijpelijke juridische mechanismen. En dat sluit de vooruitzichten op een dwanglicentie grotendeels af, aangezien deze constructie helemaal niet onder het auteursrecht valt. Het kan grote scheuren veroorzaken in alle gevestigde marktpraktijken”, weet de bron van het “Bedrijf” zeker.

Mocht Rusland toch besluiten om in de richting van parallelimport van film te gaan, dan zal dat ertoe leiden dat het land zich terugtrekt uit internationale conventies voor de bescherming van het auteursrecht. In dit geval zal afscheid moeten worden genomen van de export van Russisch intellectueel eigendom naar het buitenland, omdat de kwestie van auteursrechtelijke bescherming wederzijds is, zegt Byrdin. “Als we een deel van de buitenlandse rechthebbenden op deze manier discrimineren en hen hun recht op bescherming ontnemen, dan zullen ze op dezelfde manier op ons reageren”, voorspelt hij. En de resterende afzetmarkten voor intellectuele producten in Rusland sluiten, is volgens de vertegenwoordiger van de vereniging niet het meest verstandige idee.

“Ik ben niet enthousiast over het idee van de zogenaamde parallelle import, omdat het zeker het herstel van de relaties met Hollywood-studio’s, waar we vroeg of laat zullen komen, zal bemoeilijken”, zegt hoofdredacteur van KinoReporter. magazine Maria Lemesheva is het eens met haar collega . Tegelijkertijd is ze zich ervan bewust dat de formule “na ons – zelfs een overstroming” niet uit een goed leven komt, en dat de Russische filmdistributie zich nu in een situatie bevindt waarin velen simpelweg geen andere keus hebben. En als het onvermijdelijk is om in de grijze zone te belanden, is legalisering misschien de enige juiste beslissing, concludeert de expert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *